tisdag 25 november 2008

Läckra läppar!


Det har skett en förändring, en re-volution, en närmast apokalyptisk ny vändning i vår skönhetstillvaro. Jag talar naturligtvis om forna tiders läppstift, tänk M
arilyn Monroe-stuket, som idag är små tuber innehållande läppglans.

Det är en förändring till det bättre, IMHO, eftersom det blir mindre kladd, mer hygien, lägre priser och större utbud av både färger och ytstruktur.


Läppglansen tillverkas numera av snart sagt samtliga kända/okända kosmetikvarumärken. Den finns överallt! Förvänta dig en uppsjö och en mångfald av färger, smaker och konsistenser. Du hittar snart och lätt en favorit - eller 100, det är svårt att unisont äga och använda endast ett (1) läppglans! Hur många har jag i sminklådan? Fråga inte, men fler än mina fingrar och tår sammanlagt...

Läppglansen, om man ska vara petig som jag ju inte tycker om att vara egentligen, är ju nu inte nödvändigtvis en ersättare eller ens förnyare av det traditionella läppstiftet. Det senare har nog sitt existensberättigande på rätt slags läppar.
Det signalerar i alla fall en hel del känslor och uppfattningar, de flesta stereotypa och fördomsfulla.


Läppglans, för ljusare och svagare färger

Det går ju till och med att få en färglös läppglans om man så önskar, som endast ger en blänkande och glänsande förnimmelse. Och, viktigt!, läppglans ersätter läppstiftet alla gånger om man är ute efter en mer diskret och mindre LasVegas-callgirl-hysterisk framtoning.

Valfriheten är enorm. Du kan framhäva som plutet självaste Angelina J om du är på det (sutar)humöret, eller diskret som den engelska drottningen om du hellre vill ha den effekten.


Vilka produkter använder jag, rekommendationer?

Det är tämligen egalt här också, faktiskt. Anything goes. Jag gillar genomskinliga tuber, med vars hjälp man direkt kan beskåda den faktiska färgen och inte bara behöva utgå från en kork eller hylsa för att rannsaka kulören.

Jag diskriminerar ingen. Här smetas det på allt från Isadora till Lancome.
Visserligen jag gillar iof flera läppstift också, men mer till fest!

Urban Decay Ultraglide Lip Gloss
De här produkterna kostar 215kr/st hos Blush men jag gillar dem ändå. De känns feta, lyxiga och kyssvänliga. De är ju lite fetare än vad jag är van vid från en läppglansprodukt, men det kanske är den perfekta metamorfosen mellan de båda arketyperna läppstift och läppglans? E-vitamin ingår i produkterna. Det är här tal om 8,6 finfina milliliter läppglans som du inte, skriver inte, kommer att bli besviken på.

L'Oreal Glam Shine Lip Gloss

Understundom, väljer jag en produkt i någon lämplig färg i L'Oreal Glam Shine-serien.
Plutighet är A och O här. Det är rätt. Här finns lite glitter, ja, vilket antyds i och med produktnamnet Glam, men det känns inte särskilt störande mycket. I sådana fall, finns här en mer uttalad skimrande effekt;
Shine.

Den doftar av någon slags bäressens men den smakar dessbättre inte säg jordgubbe. Den här versionen är ganska billig, jag har sett priser på 55kr/st, och det är inte illa för en sådana här kvalitetsprodukt: diskret, uttalad, väldoftande, ganska fet på läpparna och mycket god hållbarhet över dagens lopp. Jag gillar också att applicera den över någon annan produkt - då blir det en ganska spektakulär effekt!

Inalles: rekommendabel!

And the list goes on an on... Jag granskar och rannsakar marknaden. Läppar och mun är lika viktiga som ögon och näsa. Jag ska skriva om allt och inget veckorna framöver - häng inte läpp! :-)

Inga kommentarer: